Lokalne Grupy Projektowe i ich działania

ROK SZKOLNY 2011/2012

 

W bieżącym roku szkolnym są realizowane dwa projekty, przez uczniów klasy drugiej.

„Nasza wizja terenów wokół szkoły w Gralewie”
Budynek, w którym mieszczą się gralewskie szkoły jest otoczony rozległym terenem, który zagospodarowano tylko częściowo. Funkcjonują już boiska sportowe, jest miasteczko ruchu drogowego. Jednocześnie znaczna część terenu pozostaje niewykorzystana.
Uczniowie oraz mieszkańcy Gralewa dostrzegają potrzebę wykonania wielu nowych oraz odnowienia już istniejących elementów kompleksu szkolnego. Musi on odpowiadać potrzebom szkoły i społeczności lokalnej, ponieważ jest otwarty dla wszystkich przez całą dobę. Celem projektu jest stworzenie planu zagospodarowania terenu, który byłby możliwy do wykonania w przewidywalnym czasie środkami dostępnymi na poziomie gminy.
Skład zespołu projektowego: Brudzyński Wojciech, Czajkowska Izabela, Drozdowski Kamil, Gradecki Mateusz, Król Marcin, Kruszewski Jarosław, Mochocka Martyna, Nowicka Patrycja, Rajewska Patrycja, Wasilewski Damian i Zieliński Paweł.
Opiekunem jest Pan Krzysztof Borkowski.

''Pijesz… płacisz – zdrowie tracisz''
Celem tego projektu jest ochrona uczniów przed rozpoczęciem picia alkoholu, przygotowanie do podjęcia świadomej decyzji o nie zażywaniu alkoholu, umiejętności powiedzenia „nie” kiedy koleżanka/kolega pierwszy, drugi … raz proponuje nam alkohol oraz dostrzeganie korzyści z odmowy picia alkoholu. Pragniemy uświadomić ludziom zagrożenia wynikające z picia alkoholu i jego szkodliwy wpływ na organizm człowieka. Chcemy też zwrócić uwagę na aspekt moralny picia alkoholu przez nieletnich i zaakcentować, iż uzależnienie od alkoholu jest problemem społecznym. Wybierając taki projekt zdecydowaliśmy zająć się akcją uświadamiającą dla młodzieży i dorosłych. Uznaliśmy, że powinniśmy przedstawić uczniom naszej szkoły oraz społeczności lokalnej skalę problemu picia alkoholu. W ramach naszych działań zaplanowaliśmy podjęcie współpracy z: Urzędem Gminy, Parafią, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Ośrodkiem Zdrowia, Kołem Gospodyń Wiejskich, Radą Rodziców i społecznością lokalną. W harmonogramie prac ujęliśmy m. in.: opracowanie ulotek, plakatów, rozpisanie konkursu plastycznego, a także zorganizowanie otwartego pikniku dla ludzi, którzy chcą dowiedzieć się więcej o problemie alkoholizmu. O realizacji naszych działań i osiągnięciach poinformujemy po zakończeniu projektu.
Skład zespołu projektowego: Art Patrycja, Brzeska Angelika, Deptuła Natalia, Gontarski Kamil, Kowalski Patryk, Kowalski Piotr, Łukaszewicz Mateusz, Maliszewski Rafał, Morawska Monika, Mucha Arkadiusz, Pydynowski Paweł i Ziółkowski Hubert.
Opiekunem jest Pani Anna Wierzbicka.

Opracowali:
Członkowie zespołów projektowych: Kamil Drozdowski i Kamil Gontarski

 

 

ROK SZKOLNY 2010/2011

 

W tym roku uczniowie klasy pierwszej gimnazjum realizują dwa projekty edukacyjne tworząc tym samym Lokalne Zespoły Projektowe, które są częścią Programu e-Akademia Przyszłości.

„Zdrowi nie tylko duchem” – projekt zajmujący się problemem niezadowalającej świadomości społeczności lokalnej dotyczącej zdrowia i czynników warunkujących zdrowie.
(Opiekun projektu: p. Grażyna Wiśniewska)

„Świadomość ekologiczna kluczem do sukcesu” – projekt zajmujący się problemem powstawania „dzikich wysypisk”. Jego celem jest przede wszystkim uświadomienie uczniom oraz mieszkańcom gminy skali problemu oraz zagrożeń wynikających z nieprawidłowego gospodarowania odpadami.
(Opiekun projektu: p. Łukasz Jankowski)

Dnia 14.06.2011r. w auli Publicznego Gimnazjum im. św. Stanisława Kostki w Starym Gralewie odbyło się spotkanie poświęcone podsumowaniu realizowanych w bieżącym roku szkolnym dwóch projektów edukacyjnych: "Zdrowi-nie tylko duchem" oraz "Świadomość ekologiczna kluczem do sukcesu". W spotkaniu wzięli udział uczniowie oraz rada pedagogiczna gimnazjum a także zaproszeni goście: Kierownik Referatu Rolnictwa Urzędu Gminy w Raciążu - pani Konczewska Monika, policjanci z Posterunku Policji w Raciążu oraz nagrodzeni w konkursie ekologicznym uczniowie miejscowej szkoły podstawowej wraz z opiekunem.

Oba zrealizowane projekty są częścią działań prowadzonych w szkole w ramach Projektu
"e-Akademia Przyszłości", którego realizatorami są Combidata oraz Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Projekt e-Akademia Przyszłości jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. To ponadregionalny program rozwijania kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno- komunikacyjnych, języków obcych i przedsiębiorczości. Bierze w nim udział 200 gimnazjów z terenu całej Polski, w tym nasza szkoła. Program jest skierowany do uczniów klas pierwszych, którzy w roku szkolnym 2010/2011 rozpoczęli naukę w gimnazjum i będzie realizowany w szkołach przez 3 lata.

Specjalnie do realizacji zaplanowanych w Projekcie zadań została uruchomiona platforma
e-learningowa, na której znajdują się materiały dla uczniów i nauczycieli. Na platformie uczniowie mogą korzystać z jednostek e-learningowych, zdobywać nową wiedzę, rozwiązywać ćwiczenia i testy oraz komunikować się z biorącymi udział w Projekcie rówieśnikami z całej Polski. Oprócz realizacji jednostek e-learningowych, uczniowie wykonują też projekty edukacyjne.

 

Podsumowanie

W bieżącym roku szkolnym klasa pierwsza realizowała dwa projekty: "Zdrowi - nie tylko duchem" oraz "Świadomość ekologiczna kluczem do sukcesu". Każdy zespół projektowy składał się z 12 uczniów. Opiekunami działań projektowych byli nauczyciele: Wiśniewska Grażyna oraz Jankowski Łukasz. Projekty realizowane były w okresie od października 2010r. do maja 2011r. Adresatem działań projektu "Zdrowi-nie tylko duchem" była społeczność lokalna Starego Gralewa - dorośli i młodzież. Głównym celem realizowanych zadań było kształtowanie zdrowego stylu życia. Autorzy projektu pragnęli - poprzez wdrażane działania - poprawić jakość dotychczasowego życia okolicznej ludności poprzez działania promujące zdrowy styl życia oraz działania ukazujące zagrożenia dla zdrowia człowieka.
Działania projektowe skupiały się wokół czterech zagadnień:
1. Życie bez nałogu.
2. Zdrowe odżywianie.
3. Profilaktyka chorób.
4. Aktywizacja ruchowa.

Projekt "Świadomość ekologiczna kluczem do sukcesu" skierowany był również do społeczności lokalnej - dorosłych i młodzieży. Jego celem było przede wszystkim uświadomienie uczniom oraz mieszkańcom gminy skalę problemu powstawania "dzikich wysypisk śmieci" oraz zagrożeń dla środowiska wynikających z nieprawidłowego postępowania z odpadami.

Na spotkaniu uczniowie przedstawili prezentacje multimedialne, w których zaprezentowali realizowane przez siebie projekty. Główną część prezentacji stanowiło przedstawienie efektów działań projektowych, których różnorodność może świadczyć o dużej kreatywności autorów. Uzupełnieniem działań projektowych były spotkania z zaproszonymi gośćmi. Pani Konczewska Monika przybliżyła zebranym problem gospodarowania odpadami na terenie naszej gminy, a dzielnicowi z Posterunku Policji w Raciążu uwrażliwiali gimnazjalistów, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z wakacyjnego wypoczynku.

Ostatnim punktem spotkania było podsumowanie konkursu ekologicznego na plakat lub folder edukacyjny informujący o wpływie odpadów, w tym niebezpiecznych, na stan środowiska i zdrowie ludzi, którego organizatorem był zespół realizujący projekt "Świadomość ekologiczna kluczem do sukcesu".

Wyniki konkursu:
I miejsce - Justyna Podlecka i Justyna Wodowska (Zespołu Szkół w Krajkowie),
II miejsce - Joanna Bartczakowska (Publiczne Gimnazjum w Starym Gralewie),
III miejsce - Sylwia Majewska (Szkoła Podstawowa w Starym Gralewie).

Jury wyróżniło ponadto 6 prac. Nagrodzeni w konkursie uczniowie otrzymali indywidualnie nagrody nagrody książkowe i dyplomy, a szkoły pamiątkowe statuetki.

Fundatorami nagród byli Wójt Gminy Raciąż i Rada Rodziców przy Publicznym Gimnazjum w Starym Gralewie. Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy. Realizacja przez gimnazjalistów projektów będących ich autorską próbą rozwiązania problemów lokalnej społeczności była optymalną okolicznością, która z pewnością wpłynęła na rozwój osobisty wszystkich, którzy zechcieli aktywnie się zaangażować.

 

Opracowali:

Opiekunowie zespołów projektowych: Grażyna Wiśniewska, Łukasz Jankowski